Cognitie (1) - Cognitieve vaardigheden en processen

Online cursus Cognitie (1) - Cognitieve vaardigheden en processen

Leer in deze cursus wat cognitie is, hoe het zich verhoudt tot intelligentie, welke cognitieve vaardigheden en cognitieve processen plaatsvinden in het brein én hoe je deze als leerkracht kunt stimuleren.

Deze cursus is bedoeld voor leraren en schoolleiders en geeft een algemene introductie op cognitie. Wat is cognitie, hoe verhoudt cognitie zich tot intelligentie, welke cognitieve vaardigheden en cognitieve processen vinden plaats in het brein en hoe kan een leerkracht deze stimuleren? In deze cursus worden deze vragen besproken.

Doel van de cursus

In deze cursus leer je wat cognitieve vaardigheden en processen zijn en hoe je deze kunt stimuleren. 

Wat kan of ken je na de cursus (leerdoelen)

  • Na deze module weet je wat cognitie is en wat cognitieve vaardigheden of functies zijn. 

  • Na deze module weet je hoe cognitie zich verhoudt tot intelligentie en weet je hoe dit meetbaar wordt gemaakt door het CHC-model.  

  • Na deze module kun je verschillende cognitieve processen (waarneming, aandacht, geheugen, taal, leren en denken) beschrijven en weet je hoe deze cognitieve processen bijdragen aan leren. Ook weet je hoe je deze cognitieve processen kunt herkennen bij leerlingen en kun je deze stimuleren. 

Duur en studiebelasting

De cursus Cognitie - Cognitieve vaardigheden en processen duurt ongeveer 3 uur met een studiebelasting van 5 uur. 

Doelgroep en vooropleiding

Deze online cursus is geschikt voor leraren en schoolleiders. Ook interessant voor iedereen die te maken heeft met pedagogiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is. Een pedagogische, didactische of onderwijskundige vooropleiding op minimaal mbo-niveau is aan te bevelen. 

Vaardigheden

Door het volgen van deze cursus breid je je kennis over cognitie uit en kun je cognitieve belemmeringen herkennen in je klas. Ook weet je hoe je cognitie kunt stimuleren.

Lesmaterialen

De cursus Cognitie - Cognitieve vaardigheden en processen bestaat uit: Online instructie, e-learning en vragen na elk (sub)thema.

Opbouw van de cursus

Deze module bestaat uit een aantal onderdelen. Cognitieve vaardigheden worden besproken aan de hand van 3 thema's:

  1. Wat is cognitie?

  2. Cognitieve vaardigheden

  3. Cognitieve processen

Binnen elk thema bestaan één of meerdere subthema's. Na elk subthema worden er één of meerdere vragen over de inhoud gesteld. Aan het eind van elk thema wordt een reflectievraag over het thema gesteld.